The Musical Box: Naket av Steve Hackett

onsdag 15 augusti 2012

Naket av Steve Hackett

STEVE HACKETT - BAY OF KINGS – 1984

Jag kan inte särskilt mycket om klassisk gitarr. Så den här skivan har jag egentligen inte mycket att säga något om, mer än att det var väldigt modigt av Steve Hackett. Bay Of Kings är nämligen ett album med bara klassisk gitarr.
Inte för att han inte gjort klassiska stycken tidigare. Det finns ett och annat sådant på alla hans tidigare plattor, och på en del Genesisskivor också. Men då mest som små trevliga mellanspel mellan de ”tunga grejerna”, ett trevligt litet avbrott.

Men här kör han hela linjen ut och briljerar med sitt kunnande och musikaliska känsla. Och nog för att det är snyggt och rätt avkopplande lyssning.

Men för min del, som inte är van, får jag lite svårt att skilja de olika musikstyckena från varandra. Så det blir lite tjatigt...

Men å andra sidan borde det här vara en skiva som växer med antalet spelningar. Så jag tänker inte ge mig än, utan ska låta Bay of Kings få snurra några gånger till på skivtallriken.

Och så kan jag väl lägga till lite (mer) värdelöst vetande.
Charisma vägrade ge ut skivan, efter Hacketts relativa misslyckande med skivan innan, Highly Strung. Då gick han i stället till det lilla bolaget Lamborghini, som givetvis gav ut den.

Nr: 1511/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar