The Musical Box: Onassis har femton badrum...

lördag 20 oktober 2012

Onassis har femton badrum...

En sexa Skåne (andra benet) - Del 2

Dags för Skånes egen blues- och reggaekung...

PEPS BLODSBAND – PEPS BLODSBAND - 1974

Det sägs att det var med den här skivan Peps Persson för första gången verkligen sjöng blues på skånska. På de tidigare skivorna hade han bara imiterat de gamla hjältarna, har det sagts.
Det där vet jag ingenting om. Jag vet bara att jag verkligen gillar skivan. Och då menar jag inte bara...

Ett o ett e två
Två o två e fyra
Lönerna dom e låga
men varorna e dyra
Ska det va så svårt å fatta
att det e falsk matematik...

Jag har för mig att proggrörelsen inte gärna snackade i termer som ”hitlåtar”. Men förmodligen är Falsk matematik så nära en hit man kan komma när det pratas om svensk progg tidigt 70-tal.

Jag kan väl också passa på att dra upp en annan av mina gamla favoriter, Onådens år. En brutal, ilsken och plågsam protestsång och blues.

Död o fruktansvärda plågor
tortyr, napalm, ett barn i lågor
ser jag i min teve-apparat
Frusna ögonkast av fasa
en man som skjuts sönder till en trasa
Var ska jag göra av mitt hat?

Det sägs också, på en del håll, att Peps Perssons texter inte var särskilt politiska, möjligtvis halvpolitiska (vad det nu innebär).

Dags å välja sida*. Nu spelar vi skivan en gång till.

Nr: 1837/2222

Känner att jag behöver förklara rubriken. Den är hämtad från en av raderna i Falsk matematik: Onassis har femton badrum/o jag har en sprucken potta...

* Syftar givetvis på låten med samma namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar