The Musical Box: Ett passande omslag

söndag 26 maj 2013

Ett passande omslag

Bra-att-ha-skivor – Del 8

YES – BIG GENERATOR - 1987

Jag ska börja med de bra sakerna på den här skivan, Yes album Big Generator från 1987, den sista platta med Yes jag skaffade mig. Jo, jag vet, de har gjort fler, men...
Det bästa med den här skivan är Jon Anderson. Hans röst håller absolut. Och han låter faktiskt rätt inspirerad på sina ställen. Det andra som är bra är det passande omslaget.

Det är så fantasilöst och tråkigt att det inte går att ta miste på vad det handlar om. Övergödd hårdrock från det sena 80-talet. För min del fungerar skivomslaget som en varning, ungefär som röda flugsvampar...

Den tredje bra grejen, men det gäller nog bara mitt ex. Den är i väldigt fint skick. Jag har med andra ord inte spelat den särskilt ofta. Det har det inte funnits anledning till.

Resten då?
Nej, inte alls min grej. Yes kunde inte ens upprepa vad de gjort på skivan innan, 90125. Den här är faktiskt tråkigare. Trevor Rabin är inte min typ av gitarrist, om man säger så.

Titelspåret, Big Generator, som är skivans överlägset värsta låt, skulle man kunna tortera folk med.

Nr: 1555/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar