The Musical Box: Twilight Zone eller Radar Love?

fredag 10 maj 2013

Twilight Zone eller Radar Love?

GOLDEN EARRING – CUT – 1982

De finns de som hävdar att Golden Earring var som bäst 1982. Det var nämligen det året de släppte sin mastodontiska rockrökare Twilight Zone.
Men det finns många andra som menar att Golden Earring var lysande redan på 60-talet.
Och ännu fler som påstår att detta holländska rockgäng var allra bäst i början av 70-talet.
Själv hör jag till den sista gruppen. Jag säger bara Radar Love!
Golden Earring är utan tvekan ett av vår tids äldsta nu levande rockband, tillsammans med Rolling Stones och ett fåtal andra. Tydligen händer det även nu för tiden att de gör en och annan spelning.

Radar Love är deras största låt, det ger jag mig inte på. Men Twilight Zone, som jag har en viss hatkärlek till, får jag erkänna är ett av deras större verk också. Trots att det är en 80-talare och att den gjordes under period jag inte tycker Golden Earring klämde fram särskilt många bra låtar eller skivor.

Jag har inte alla LP-skivor Golden Earring. Än så länge är väl bäst att lägga till. Jag köper nämligen alla jag kommer över. Cut var ett sånt där impulsköp där jag inte ens tänkte två tankar innan jag slog till.

Ibland har de blivit riktigt dåliga köp. Allt Golden Earring släppt är nämligen inte lika bra. Men Cut var ett bra köp. Det hänger så klart på Twilight Zone, som jag bara hade på singel innan.

Men överraskande kommer jag väldigt bra överens med fler av de andra låtarna också, nästan allihop vill jag påstå. Så jag kan nog hävda att det här är en riktigt bra Golden Earring-LP. Det trodde jag inte först. Där ser man!

The Devil Made Me Do It, som jag också hade på singel, inleder Cut. En del älskar den, andra avskyr den innerligt. För min del tycker jag det är kanonlåt.

Nr: 784/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar