The Musical Box: Ballade pour Adeline

söndag 15 juli 2012

Ballade pour Adeline

Skivor jag köpt på Konsum – Del 8
Detta är urtypen för en LP man kunde hitta i alla reabackar...

RICHARD CLAYDERMAN – BALLADE POUR ADELINE – 1977

Richard Clayderman hemsökte de svenska radioapparaterna 1977 med sin ballad om lilla Adeline. Skivan gavs också ut av svenska Sonet, så det var kanske inte så konstigt att denne franske pianovirtuos fick mycket uppmärksamhet.

Skivan blev genombrottet för den då unge Clayderman. Han är dock mest känd för sina senare inspelningar av klassisk musik.
Mina erfarenheter av hans musik sträcker sig dock inte längre än hit.

Nr: xxx/2222

6 kommentarer:

  1. Richard Clayderman??? Nu har du väl ändå nåt botten????

    SvaraRadera
  2. Ha, ha...jag är inne på samma spår...
    men jag har ett par kvar...så vänta du!

    SvaraRadera
  3. Var det inte den här låten som var signaturmelodi till radioprogrammet Trädgårdsdags? Jag har alltid trott att det var Janne Lucas som spelade den. Men det kanske är ett klassiskt stycke av Mozart eller liknande?

    SvaraRadera
  4. Ha, ha, Trädgårdsdags har jag inte lyssnat på på många år. Finns det kvar?

    SvaraRadera
  5. Nej, jag tror inte det. Både Ulf Schenkmanis (stavning?) och Samuelsson har sorgligt nog gått bort.

    SvaraRadera
  6. Det stämmer. Schenkmanis var på sin tid också en tämligen god bowlingspelare...vad det nu har med Richard Clayderman att göra...

    SvaraRadera