The Musical Box: Från new wave till europop

fredag 20 juli 2012

Från new wave till europop

BLONDIE – EAT TO THE BEAT - 1979

Eat To The Beat delade Blondies fans i två läger. De som gillade gruppens tidigare plattor menade att det här en definitiv sell-out, vilket var fel...den kom redan på plattan innan Parallel Lines. Med det var riktigt i den meningen att här tog Blondie hela steget ut, till discopop.
Sen fanns, och finns säkert fortfarande, många som älskade den här plattan...också. För även om Blondies sound på Parallel Lines var så nära perfekt som möjligt, gjordes det ännu bättre på Eat To The Beat.

Jag menar, det fanns ju en hel del som gillade ABBA på den tiden...och här låter Blondie väldigt mycket som dem. Ta bara första spåret, Dreaming. Det är en låt jag mycket väl skulle kunna tänkt mig höra ABBA göra.


Egentligen är det rätt märkligt att Blondie så fort kunde gå från tuff new wave till Europop. Och att ett amerikanskt band lyckades låta så väldigt europeiska...

Nåja, 1979 hade Blondie passerat bäst-före-datum för min del. På den tiden gick det fort, då också. Hjältarna höll inte så länge.

Och när jag dessutom höll med de gamla new wave-fansen, var inte det här en platta jag tog särskilt mycket notis om.

Möjligtvis kan jag väl fortfarande tycka att de tre inledande spåren, Dreaming, The Hardest Part och Union City Blue fortfarande är är rätt bra grejer.

Nr: 894/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar