The Musical Box: Styx tyngsta platta

lördag 7 juli 2012

Styx tyngsta platta

Styx Fiesta - Del 3
Jag ger mig inte. Det här blir dagens tredje med Styx. Fiestan fortsätter alltså, men den här gången är det en bra platta på ingång...

STYX – THE SERPENT IS RISING - 1974

Nu tycker ju inte jag att det är nödvändigt att ha särskilt många album med Styx i sin samling. Men om man absolut känner att det är ett måste, skulle The Serpent Is Rising från 1974 vara ett alternativ.
För det första är detta en ganska tidig platta. I början av 70-talet var Styx trots allt ganska kul, även om Dennis DeYoung och kompani redan då lät som en dålig upplaga av Uriah Heep.
Eller är det tvärtom?
Jag vet inte.
Vilket band som var sämst, Styx eller Uriah Heep känns som en rätt konstig diskussion...

För det andra är det här en ganska svår skiva att få tag på. De flesta andra styx-album dyker med jämna mellanrum upp i reabackarna. Men inte den här.

Och för det tredje är The Serpent Is Rising Styx tyngsta album någonsin. De fläskar på rätt ordentligt på sina ställen. Och det är ganska sjysst.
Dessutom är ett par av låtarna tämligen anständiga för att vara Styx. Ska jag vara snäll kan jag väl påstå att bandet här visar att de i alla fall har humor...
Problemet - som alltid när det gäller Styx - är att det blir så sabla tråkigt i längden att lyssna på.
Jag vet inte vad det hänger på. Kanske är det den där lite fadda atmosfären de av någon anledning lyckas skapa.

Eller så är det för att de verkar så präktiga. Lyssna till exempel på avslutningen av As Bad As This, ”Plexiglas Toilet”...Sånt kan bara komma från ett band som Styx...

Nr: 1456/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar