The Musical Box: Ett effektfullt intro

söndag 8 juli 2012

Ett effektfullt intro

Styx Fiesta - Del 4
Jag säger det igen. Vad vore Styx utan sina körer och falsettsång. Dagens första i helgens Styx Fiesta är en klassiker på det området...

STYX – CRYSTAL BALL - 1976

Jag ska medge att jag trillade dit direkt på den pampiga inledningen av Styx album Crystal Ball. Put Me On var 1976 en riktigt grandios och nästan otäckt tung inledning på den här skivan.
Då var det häftigt, åtminstone om skivan spelades på högsta volym. Och det gjorde den.
Sen var uppföljningen med balladen Mademoiselle också ordentligt effektfull. Det introt gjorde Styx bra, det erkänner jag.

Men sen vete tusan vad som hände. Styx planar rätt omgående ut i sina vanliga lätt glömda gitarriff och (nu för tiden) nästan pinsamma falsettröster. Crystal Ball blir till slut en enda smet av märkliga medeltida hymner och pompösa jag-vet-inte-vad-låtar.
Visst är det lättillgängligt. Men det är lätt bortglömt också. Är detta baksidan av amerikansk power-rock?

Jag behåller Crystal Ball av en enda anledning; att jag tyckte inledningen var tuff...då...1976. Det är länge sedan nu.

Nr: 446/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar