The Musical Box: Ett riktigt musikaliskt experiment

fredag 15 februari 2013

Ett riktigt musikaliskt experiment

UNITED STATES OF AMERICA – 1968

Den här skivan blev utvald till boken 1001 album du måste höra innan du dör. Men det är nog inte nödvändigt att höra den...om man inte är väldigt inne på psykedelisk rock från det sena 60-talet.

Det är förresten märkligt vad tiden förändrat synen på den här skivan. När detta musikaliska experiment pressades på vinyl var ingen särskilt intresserad. Den betraktades för precis det den var – ett udda experiment.
United States Of America är nämligen ett musikaliskt experiment i dessa rätta bemärkelse, utförd av en lärare och ett antal ”fritt tänkande” musikstudenter på ett kaliforniskt universitet* i slutet av 60-talet.

Vad experimentet gick ut på har jag aldrig fått kläm på, men de medverkande fick ansvara för var sitt avsnitt av inspelningen. Därför är det en samling ganska spretiga saker på skivan...samtidigt som man nog skulle kunna hävda att det är ett konceptalbum. Det fanns aldrig någon tanke om att det skulle bli någon fortsättning, vilket det inte heller blev**.

Överraskande nog är United States Of America – skivan alltså, inte landet – en rätt intressant sak. Den spelades in sent 1967 och är därmed så klart synnerligen influerad av psykedelia.

På sina ställen kan man nog påstå att det låter som Jefferson Airplane möter Magical Mystery Tour och Grateful Deads acid-tests. Om det inte vore för alla andra konstiga inslag - som cirkusmusik, gregoriansk körsång, klassisk musik och diverse andra oväntade saker – skulle det nog kunna stämma.

Jag tror nog att man måste höra den här skivan själv för att förstå – eller försöka förstå. För egen del tycker jag att den är rätt spännande som historiskt dokument, men kanske inte så banbrytande viktig som det framställts.

Jag kan tänka mig att originalskivan är ohyggligt svår att få tag på. Själv har jag en reissue utgiven av brittiska Edsel Music 1987. Den duger åt mig.

Nr: 2059/2222

* Jag tror det var UCLA, men jag är inte säker.
** Däremot har jag någonstans läst att de gav sig ut på en kortare turné när skivan var inspelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar