The Musical Box: Kaxigt av Terence Trent D´Arby

söndag 3 februari 2013

Kaxigt av Terence Trent D´Arby

TERENCE TRENT D´ARBY – INTRODUCING THE HARDLINE ACCORDING TO... - 1987

Nog var han kaxig alltid Terence Trent D´Arby när han släppte sitt debutalbum 1987. Själv hävdade han att det var det största som hänt sedan Sgt Pepper. Kritikerna klappade händerna och höll med.

Många påstod att hans mix av soul, funk, rock och r´n´b var rockmusikens framtid. Och skivbolaget skräddarsydde produktionen.
Och visst är Introducing... en riktigt bra bra soulrockplatta. För att vara sent 80-tal var den till och med väldigt bra.

Helt annorlunda från det mesta av den tidens hitlistepop som då dominerades av folk som Rick Astley, Samantha Fox och annat som man numera tacksamt lagt en stor glömskans yllefilt över. Så där hade kritikerna rätt, Trenece Trent D´Arby var en ny och frisk fläkt.

Själv minns jag särskilt Sign Your Name som jag fortfarande kan tycka är en skön låt att lyssna på. Det var enbart för den låtens skull jag en gång i tiden köpte LP:n.

Det är faktiskt så att jag till och med nu kan få för mig att spela skivan, även om den givetvis tappat mycket av sin glans. Men 1987 var Introducing riktigt, riktigt bra.

Terence Trent D´Arby klarade inte pressen från sig själv och från omvärlden. Uppföljaren från 1989, Neither Fish Nor Flesh var inte i närheten av kreativiteten på Introducing...

2002 blev pressen så stor att han bytte namn till Sananda Maitreya. Numera bor han i Italien och spelar in skivor under sitt nya namn.

Nr: 200/CD, LP:n blev senare utbytt mot en CD-skiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar