The Musical Box: Blivande svensk rockelit

lördag 23 januari 2016

Blivande svensk rockelit

NATURE – EARTHMOVER – 1974

Det var inte många av mina kompisar som hade den här skivan. Det var nog ingen förresten. Svenska Nature blev av någon anledning aldrig några större hjältar för min generations ungdomar.
Det var först när de hoppade in som kompband till Ulf Lundell som åtminstone jag uppfattade att gruppen fanns. Det var då jag köpte den här LP:n, annars hade jag nog aldrig gjort det.

När jag nu lyssnar på Earthmover finderar jag på varför det blev så. Det är en rolig, påhittig och ganska tuff bluesrockplatta. Att Nature sen spelade in en något försvenskad version av Lovin´ Spoonfuls gamla Summer In The City borde placerat Nature på kartan. Men inte. Inte då i alla fall.
Det är nog så att jag uppskattar Earthmover betydligt mer nu än i mitten och slutet av 70-talet. Dels för att skivan som sagt är rolig att lyssna på och att Nature har ett skönt lite raspigt sound. Det är bluesrock med inslag folkmusik och en och annan instrumental låt.

Där påstår jag att sju minuter långa Mystery Brew är en stänkare, inte minst tack vare Björn J:son Lind, som inte var ordinarie medlem men hoppade in på flera av skivans spår. Jo, Nature var blivande svensk rockelit. Både Mats Ronander och Lasse Wellander var med i bandet. Deras blivande storhet kände man så klart inte till då.

Earthmover är Natures andra och sista studioplatta. Skamligt nog har jag aldrig hört den första, som kom ut 1972 och bara heter Nature.

Skivan de gjorde efter har jag däremot, Natten hade varit mild och öm, en stökig liveplatta med Ulf Lundell där Nature visserligen bara var med bakom.

Den är egentligen inte särskilt bra, tycker jag åtminstone nu för tiden. Då är Earthmover betydligt mer spännande. Märkligt, för så där 40 år sen tyckte jag precis tvärtom...

Nr: 2078/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar