The Musical Box: För mycket danspop av Prince

torsdag 14 januari 2016

För mycket danspop av Prince

PRINCE – 1999 – 1983

Oj, det här är ett lååångt album, en dubbel-LP. Jag kan inte låta bli att tänka vad som hänt om Prince kortat ner alla dessa sju, åtta och nio minuter långa låtar till hälften och sen släppt 1999 som en enkel-LP...
Men å andra sidan är 1999 ett dans- och discoalbum. Då ska låtarna vara långa... Men jag är ingen expert på dansmusik. Jag är mer som Hasse & Tages snubbe i blå stetsonhatt...men med blå jeans i stället för gabardinkostym och sidenkravatt...

1999 anses vara Prince storverk. För min del blev jag lite besviken. Jag tycker faktiskt det är ett litet nedköp jämfört med skivorna innan, Dirty Mind till exempel. Den är mycket råare.

Och jag tycker inte att den är lika stark som sin uppföljare, Purple Rain. Det lite för mycket danspop för min del.

Att sen Prince är ovanligt innovativ och säkert också nyskapande i den genren är naturligtvis intressant. Men inte så roligt som jag hade trott efter att ha läst alla positiva recensioner...

Nåja, Little Red Corvette är så klart sagolik. Där är Prince verkligen i sitt esse. Automatic, med sitt lilla hendrixriff, glänser också, men inte de sju minuter som låten är lång... Om nån påstår att det här är Prince bästa album någonsin behöver du nödvändigtvis inte tro det.

Men att det är en av hans viktigaste är nog säkert. Det var efter den här dubbeln han blev superstjärna på riktigt.

Innan hade man kunnat ta honom för vilken liten elak funktomte som helst, men inte efter 1999. Man behöver inte ha alla Prince album hemma, men det här är trots allt nog ett av dem man bör ha.

Nr: 1467/2222

2 kommentarer:

  1. Hej! Din blogg är kanon. Vinylblogg! Kan inte bli bättre. Yes. Den här kommer jag att följa från och med i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Du är så välkommen!

      Radera