The Musical Box: David Bowies ”plastic soul”

måndag 11 januari 2016

David Bowies ”plastic soul”

David Bowie avled den 10 januari 2016. Ett besked som kom överraskande för en hel värld. Som en hyllning till David Bowie och hans musik publicerar jag här en rad artiklar om hans musik. 

DAVID BOWIE – YOUNG AMERICANS – 1975

Man hade kunnat ana det redan på David Live, Bowies halvt misslyckade liveplatta från 1974. Men när Young Americans dök upp åpret efter var övergången fulländad, David Bowie hade lämnat glamrocken för soul och för Amerika, ”plastic soul” som han själv kallade det.
Singeln Young Americans var den första låt jag hörde från LP:n med samma namn. Men varför singlen hamnade i min samling har jag bara ett svagt minne av det. Jag gillade låten mest för att den var så annorlunda mot Bowies tidigare skivor. Inte för att den var bättre.

Att jag köpte den på Skivor & Band som höll till i källarn på Sesamvaruhuset i Jönköping minns jag mycket väl.
Bowies soulperiod blev kortvarig. Det dröjde bara något år innan han steg på tåget mot Berlin och blev futuristisk på allvar. Hans soulperiod får man nog se som ett litet mellanspel. Och Young Americans som hans främsta låt i den genren.

Att skivbolaget på singelns baksida lagt en gammal hederlig glamrocklåt, Suffragette City, tyder på att de inte heller var riktigt säkra på vad Bowie ville med sitt soulintresse.

Nr: 4/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar