The Musical Box: En norsk rockklassiker

onsdag 28 januari 2015

En norsk rockklassiker

JUNIPHER GREENE – FRIENDSHIP – 1971

Den här dubbeln är en norsk rockklassiker. Det är det första progressiva rockalbum som spelades in i Norge. Det är Norges första dubbel-LP och det första konceptalbumet. Dessutom är det en förbannat bra progrockplatta.
Det är sällan priset på begagnade vinylskivor är relevant i förhållande till kvaliteten på musiken. Det brukar mer handla om hur ovanlig skivan är, oavsett om den är bra eller inte.

Sen brukar det oftast bli så att de som köper de där dyra plattorna gärna brer på lite extra för att på något sätt försöka berättiga varför de betalade flera tusenlappar för just den LP:n...

Vad gäller Friendship finns ingen anledning att lägga till något extra. Det är en kanonplatta.

Det är fräck progressiv rock från det tidiga 70-talet i rakt nedstigande led från Jethro Tull, Deep Purple och flera till.

Här finns alla nödvändiga inslag av psykedelia, jazz, folkmusik och dessutom både en fläskig, elak, våldsam orgel och en spretig snuskigt fräck fuzzgitarr.

Det som direkt slår mig är att musiken är så varierad och så fantasirikt gjord att det inte går att sluta lyssna. Jag förstår inte varför denna LP inte blev känd utanför Norge.

Junipher Greenes första LP är i originalpress en nu för tiden en riktig dyring, den trycktes inte upp i särskilt många exemplar och det var nog inte många utanför Norge som ens kände till den.
Lägg dessutom till att skivbolaget, Sonet, var så skeptiska till utgivningen av skivan att bandet fick stå för halva kostnaden själv, vilket säkert innebar att antalet pressade skivor blev så få som möjligt.

Senast jag såg den på Discogs låg priset på cirka 8000 kronor. En norsk reissue släppt 2011 betingar ett pris på minst 1500 spänn.
Jag har däremot kommit över en italiensk utgivning från tidigt 2000-tal, inte ”officiell” visserligen, men till ett ganska mycket överkomligare pris. Helt okej för min del. Jag är så nöjd med att få ha den här skivan i min samling och att jag kan lyssna på den när jag vill.

Nr: 763/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar