The Musical Box: Stones bättre än ljusterapi

söndag 25 januari 2015

Stones bättre än ljusterapi

ROLLING STONES – 30 GREATEST HITS – 1977

Det här var den idealiska stonessamlingen för oss som inte fick vara med från början. När jag började intressera mig för rockmusik hade Stones varit igång i nästan tio år. Redan i mitten av 70-talet betraktades de som rockelefanter som kunde dö när som helst.
Nu har vi facit i hand, så blev det inte. Stones har överlevt det mesta och om det är slut än är det ingen som vet. Jag blev överraskad när jag spelade den här dubbel-LP:n för första gången på väldigt många år. Jag trodde inte att den hade klarat sig så bra, inte en repa, inte det minsta knaster.

Ändå var det här ett album jag spelade väldigt mycket förr. Det var den första stonesskiva jag köpte, det var med den här dubbeln jag fick mina första aha-upplevelser av Rolling Stones.
Jag är inte alls säker på att 30 Greatest Hits på riktigt är den perfekta samlingsskivan. Egentligen börjar den med Not Fade Away, en av Stones första stora hits, och slutar med Brown Sugar, 1971.

1977 när skivan gavs ut hade Stones mer än så att komma med. Det är alltså inte på något sätt en komplett samling för att vara släppt så sent som 1977. Mem när jag lyssnar på den nu saknar jag främst låtar från de allra första åren.

Men å andra sidan. På den tiden var det här en stämningshöjare och en festskiva, bättre än all tänkbar ljusterapi en mörk vinterkväll. Bara Jumpin´ Jack Flash blixtrar så det kan lysa upp en hel stad.

Nr: 66/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar