The Musical Box: Ted Nugents hårdrockklassiker

tisdag 13 januari 2015

Ted Nugents hårdrockklassiker

TED NUGENT – TED NUGENT – 1975

Jag har någonstans läst att Ted Nugent fortfarande är oförskämt nöjd över sin första soloplatta. Att han fortfarande tycker det är den bästa han gjort.
The Nuge var visserligen ingen nybörjare när han spelade in den här skivan, men det måste vara jobbigt att ha gjort en så pass bra skiva så tidigt. Allt annat han gjorde blev ju jämfört med den. Och ingenting blev naturligtvis lika bra.

Jag är ingen direkt fan av Ted Nugent. Men den här gången håller jag med honom. Den här LP:n är, trots att den är 40 år gammal, en riktig hårdrockklassiker.

De där första feta gitarriffen i Stranglehold är magiska. Låten är ett åtta minuter långt inferno av testosteronladdad vräkig och högljudd 70-talshårdrock.

Jo du, det är nog en av de fräckaste hårda rocklåtar jag hört. Och det gäller fortfarande.

Jag kommer än idag ihåg när jag hörde låten första gången. Det var polarn Per (inte att förväxla med Pelle i Habo eller Perra med flygplanen) som olovandes lånat skivan av sin storasyrra.

När han slängde på pickupen uppenbarade sig en helt ny värld. Vilket kanske låter lite väl dramatiskt, men jag var bara 14 år eller nåt sånt.

Men det är inte bara Stranglehold som gör den här LP:n. Ted Nugent lyckades få ihop en hel rad dunderrockare; Stormtroopin´, Snake Skin Cowboy, Motor City Madhouse...och säkert flera till. Rekommenderas!

Nr: 838/2222

2 kommentarer:

  1. Första gången jag stötte på Ted Nugent var faktiskt som skådis, han var långhårig skurk i ett Miami Vice-avsnitt. Sen hörde jag Cat Scratch Fever. Säga vad man vill om hans åsikter om ditten och datten, men musik kan han göra. Denna har jag missat. Får väl kolla upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, skådis. Var han inte med i ett avsnitt av That 70´s Show också?
      Cat Scratch Fever är riktigt bra...men den här är bättre...

      Radera