The Musical Box: Zombies – inte bara She´s Not There

tisdag 20 januari 2015

Zombies – inte bara She´s Not There

ZOMBIES – SHE´S NOT THERE – 1981

She´s Not There från 1964 är en av 60-talets största och bästa singelhits. Lika stor – om inte större - blev låten på 70-talet när Santana tog upp Zombies gamla låt igen. Låten är lika bra nu för tiden också. Den samlings-CD med 60-talslåtar som inte har med She´s Not There är inte komplett.
Låten fanns med på The Zombies första album, Begin Here, och givetvis på varenda samlingsskiva som släppts med The Zombies efter det.

Rod Argent och Colin Blunstones Zombies är ett på många sätt sorgligt förbisett brittiskt 60-talsgäng. Det är konstigt, i min mening är deras låtar och skivor minst lika intressanta som The Kinks, Animals och andra gamla pophjältar.

Musikaliskt tycker jag de befinner sig nånstans mitt emellan Beatles välgjorda pop och Animals lite ruffigare soulrocksound. Argents kraftfulla keyboard gör att jag gärna också jämför soundet med The Doors tidiga plattor.

Zombies gjorde massor av bra poplåtar, inte minst var de snyggt arrangerade av Argent. Men debut-LP:n 1964 dominerades ändå av coverlåtar.

Vilket sett så här 50 år senare kanske inte var ett bra grepp. Men å andra sidan släppte de en massa singlar...
En samlings-LP med Zombies med låtar från åren 1964 till 1967, där tonvikten ligger på främst Argents låtar och singelhits, är därför alldeles nödvändig i min skivsamling.

En del av låtarna är hämtade från debutskivan, andra finns på den där berömda Sverigeskivan (omslagsbild med bandet stående i ett handbollsmål frontad av - tror jag - Colin Blunstone som håller i en basketboll, bilden lär vara tagen nånstans i Stockholm*), som också var någon form av samlingsskiva.

De skivorna är supersvåra att få tag på idag...och då kan den här samlingen vara en bra ersättare. Inte minst visar den att The Zombies hade mycket mer att komma med än bara She´s Not There.

Nr: 578/2222

* Min gissning är Eriksdalshallens gamla b-hall, tycker det ser ut så...men det kan så klart vara nån helt annan plats också. Att The Zombies - och fotografen - dock inte hade nån som helst koll på idrott är dock helt klart.

2 kommentarer:

  1. Tror att jag hörde The Zombies första gången genom Ola & the Janglers första Lp, Suprise, Suprise. Solnapojkarna plankade LEAVE ME BE och I REMEMBER WHEN I LOVED HER, fast det visste vi ju inte då.
    Sedan när vi fick bättre koll och såg bilder på gruppen, var det bara NÄ NÄ. Gubbar med briller, själva närde vi drömmar om ett liv med moppe.
    Sedan var det nästan 70-tal och Time Of The Season kom. Vad har jag missat? Nästan i panik fick man köpa vad man kunde hitta retroaktivt. Fast man gav ut mycket med tråkiga omslag, ingen bild utan ett stort hål i omslaget som visade skivetiketten, sådana brukade få följa med ut under tröjan från skivaffären.
    Ja vad jag grubblat på är varför inte Zombies var populärare på 60-talet ? Mest tänker jag då på uteblivna listplaceringar i hemlandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där ett märkligt. Zombies gjorde ju kanonlåtar. Varenda skiva, vilket iofs inte var särskilt många, är ju jättebra.

      Radera