The Musical Box: Slamrig bluesrock av Thorogood

lördag 24 januari 2015

Slamrig bluesrock av Thorogood

GEORGE THOROGOOD & THE DESTROYERS – THE BADDEST OF – 1992

Uj, det här är en rockrökare utan dess like. George Thorogood tar vid där de gamla blueshjältarna slutar, lägger till en massa feta gitarriff (läs: Rolling Stones) och drar upp tempot till det olidliga.
The Baddest Of är visserligen ”bara” ett samlingsalbum men det är drag från första spåret Bad To The Bone hela vägen till sista låten Louie To Frisco.

Kanske är det så att jag egentligen borde ha minst en vinylplatta med den här busrockaren i samlingen, men i brist på annat får denna CD duga så länge.

Festskivor - för det här är en partyskiva utan dess like - har jag dock så här långt inte tyckt jag haft behov av. Men efter att ha spelat igenom den här CD får jag kanske tänka om...
En lysande samlingsplatta är det i alla fall. Vill du ha slamrig bluesbaserad rock är denna skiva ett mycket bra val.

Nr: 78/CD

1 kommentar:

  1. Har gjort så mycket bra på gitarr och så älskar jag den där saxen.
    Återkommer alltid till den låten som gjorde att jag kände att här har jag min blodsbroder:
    I drink alone, yeaaah
    With nobody else
    I drink alone, yeah
    You know when I drink alone
    I prefer to be by myself
    Tar med sig slidegitarren till Notoddens blues festival 1 Aug. 2015. Inte så långt från Oslo, ca 15 mil.

    SvaraRadera