The Musical Box: Den sista (?) stora smällen

torsdag 4 december 2014

Den sista (?) stora smällen

ROLLING STONES – A BIGGER BANG – 2005

Vilken briljant titel! A Bigger Bang skulle kunna betyda början på något nytt. Eller precis tvärtom, slutet på allting. Eftersom det här är Rolling Stones så här långt senaste album lägger jag mina pengar på det sista. Hur som helst är det en värdig sista skiva för ett band som Stones...om det nu skulle visa sig vara det.
Är det så är A Bigger Bang är fantastisk avslutning. Det är aggressivt, smart, sarkastiskt, elakt och fräckt. Däremot är det inte det minsta experimentellt eller nyskapande. Det är ett stonesalbum helt enkelt.

Men som med alla andra skivor från de här gossarna är det inte ett i raden. Stones har aldrig gjort sådana skivor. Det finns inget ”vanligt” med A Bigger Bang, den är på sitt sätt helt unikt, men ändå exakt som alla förväntar sig.

Stones behöver inte göra något annat. När skivan spelades in var de alla över 60 och hade inget kvar att bevisa.
Jag kan inte påstå att egentligen någon av låtarna på A Bigger Bang borde räknas till Stones klassiker. Men ändå. Jag blir oerhört imponerad av det ohyggliga drivet i Rough Justice, skivans första spår.

Jag blir knäsvag av malandet i It Won´t Take Long. Och jag tappar andan av de stenhårda riffen i Rain Fall Down.
Det räcker så klart inte med det. Det finns sammanlagt 16 låtar på denna dubbel, jag påstår att samtliga är bra. A Bigger Bang är naturligtvis helt oumbärlig för alla dem som alla år följt Stones.

Men jag misstänker också att det är den perfekta LP:n för stones-hataren som efter att ha lyssnat på skivan kan säga ”Vad var det jag sa, Stones låter precis likadant som alltid”.

Nr: 1888/2222

1 kommentar:

  1. Jag kanske inte tycker att "A bigger bang" är riktigt så lysande som du skriver. Men den är utan tvekan en klart godkänd Stones-platta. Jag har ett par kompisar som är hängivna Stones-fans, men som aldrig skaffat denna platta, med förevändningen att Stones på något vis skulle ha tappat sin trovärdighet på senare år. Personligen köper jag inte detta resonemang. Ett band som Rolling Stones förvaltar en tradition, och så länge de kan skriva och framföra bra rocklåtar finns det inget skäl att avfärda dem. Möjligen kan man ifrågasätta poängen med att gå och se dem live och höra samma gamla klassiker spelas för tiotusende gången. Men på "A bigger bang" gjorde de ju nyskrivet material som funkade hur bra som helst, och då spelar deras åldrar ingen roll.

    SvaraRadera