The Musical Box: Sanslös italiensk freakbeat

fredag 5 december 2014

Sanslös italiensk freakbeat

LE ORME – AD GLORIAM – 1969

Mina kunskaper i italienska sträcker sig på sin höjd till att jag förstår vad italienska sportkommentatorer vrålar när det blir mål i fotboll...
Utan att kunna ett ord italienska tycker jag Le Ormes Ad Gloriam är en fantastiskt rolig pop-LP. Den har allt från kosmiska effekter hämtade direkt från The Pipers At The Gates Of Dawn till skojiga ljud som ringande telefoner, barnröster, fuzzgitarr, en ”psykedelisk” kyrkokör, blixtar och dunder och rinnande vatten.

Dessutom gjorde Le Orme bra poplåtar. Det är en jätterolig skiva att lyssna på, även för den som inte begriper ett ord vad de sjunger om.
Le Orme var ett av de första popbanden i Italien. Ad Gloriam är vad jag vet en av de allra första psykedeliska popskivorna från Italien. Den här LP:n är dock ett undantag i gruppens historia. Redan på sin andra LP (Collage, 1971) hade de lämnat det kosmiska popsoundet för den progressiva rocken.

De anses vara ett av Italiens främsta i den genren tillsammans med PFM och har jämförts med bland annat Emerson Lake & Palmer.

Le Orme lär fortfarande vara igång, så sent som 2011 släppte de albumet La Via Della Seta.

Men på debutskivan handlar det alltså om pop. Helt säkert inspirerad av Beatles Sgt Pepper och absolut också av Pink Floyd.

För säkerhets skull lägger jag också till Holliesskivorna Butterfly och Evolution.
Freakbeat skulle man nog kunna kalla musiken på Ad Gloriam. I skivhyllan ställer jag den här LP:n vid sidan av den enda LP med Tages jag har i samlingen.

Nr: 2030/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar