The Musical Box: Präktigt av The Seekers

lördag 6 december 2014

Präktigt av The Seekers

THE SEEKERS – THE SEEKERS – 1966

Av en som var med på den tiden har jag fått höra att The Seekers var väldigt stora i början av 60-talet. Ett tag sålde de nästan lika mycket skivor som Beatles. Det var väl ungefär då de tog båten (eller flyg, vem vet) från Australien till England för att bli superstora.
En Seekers-platta har råkat leta sig in i min samling. Antagligen är det en samlingsplatta. Det är en Pickwick lågprisskiva utgiven 1966, några år efter den största hysterin.

Lite efterforskning har dock visat att de flesta låtarna är hämtade från Seekers debutalbum från 1963, Introducing The Seekers.

Nu har jag så klart ingen koll på det musikaliska klimatet 1963 vad det gäller avdelningen populärmusik.

Men jag vet inte riktigt varför Seekers kunde bli nästan lika populära som Beatles.

Den här plattan är fylld av visserligen ganska trevlig musik, lite pop, blandat med folkmusik, några stänk gospel.

Allt med en lätt religiös anknytning. Ordet jag närmast vill beskriva The Seekers med är präktigt.

Nr: utrensad ur samlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar