The Musical Box: Frank Zappa utan getskägg

söndag 21 december 2014

Frank Zappa utan getskägg

FRANK ZAPPA & THE MOTHERS – CRUISING WITH RUBEN & THE JETS - 1968

Jag har ett ambivalent förhållande till Cruising With Ruben & The Jets, Frank Zappa & The Mothers do-wop-skiva från 1968. Jag förstår den inte...tror jag...
Och jag har full förståelse för att en och annan inte förstår varför jag ska komma dragande med den här gamla pesthärden just nu. Men den här bloggen lär aldrig bli känd för att sätta nya trender...

Doo-wop, alltså (främst) populärmusik med en solist uppbackad av en grupp vokalister. Musikstilen var mycket populär inte minst under 50-talet med grupper som Frankie Lymon & The Teenagers, Dion, Platters och så vidare. Många av de här grupperna försvann i mitten av 60-talet då popmusiken (läs Beatles) slog igenom.
Jag tror egentligen inte Frank Zappa med Ruben & The Jets-skivan ville återupprätta doo-wop som musikform. Men orsaken till min tveksamhet inför skivan är att jag inte vet...
Det skulle kunna vara parodi...

Men den är lite för bra för det. Det är nämligen RIKTIG doo-wop. Det skulle kunna funka på riktigt!
...och bilden på baksidan av en välkammad Frank utan getskägg är nästan för bra...

Högst troligt är det dock en ironisk betraktelse eller nåt åt det hållet. Det vill jag i alla fall helst tro.

Nåja, skit samma så mycket det går. Ruben & The Jets gjordes 1968, och vem bryr sig? Man kan väl nöja sig med att Franks getbräkande passar ganska bra för doo-wop. Också.

Nr: 1687/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar