The Musical Box: Grass Roots Lovin´ Things

måndag 15 december 2014

Grass Roots Lovin´ Things

GRASS ROOTS – LOVIN´ THINGS – 1970

Jag har tidigare skrivit om Grass Roots album Leaving It All Behind. Då var jag ganska elak och sågade den ordentligt. Ja, jag till och med jämförde den med vissa svensktoppsartister...
Nu har jag fått problem. Jag har nämligen fått tag i den skiva som Grass Roots gav ut året efter, Lovin´ Things. Den låter väldigt mycket som sin föregångare.

Problemet är att jag gått och blivit lite smått förälskad. Jag kan inte låta bli att spela Lovin´ Things, denna märkliga hybrid mellan New Seekers och Airplane.

Visst, det är alldeles för snyggt, riktig amerikansk middle-of-the-road-pop när den är som värst. Men just nu tycker jag att Grass Roots gör det så bra.

Melodierna är såna där som sätter sig i huvudet och sen vägrar att ge sig av. Inledningen med läckra Lovin´ Things är skitsnygg. Det spelar ingen roll att det dundras på med både stråkar och körer i bakgrunden.

Låten som blev en mindre hit 1970, The River Is Wide, gillar jag också. För att inte tala om Pain, som är så mycket Whiskey-A-Go-Go och 60-tal att det svämmar över.

Sistaspåret Fly Me To Havana, är ta mej tusan en salsa, men så fräck! Nej, Lovin´ Things gillar jag av nån anledning, även om Grass Roots senare album känns som ett svek mot den psykedeliska pop de lirade i början av sin karriär.

Däremot ändrar jag mig inte om Leaving It All Behind. Inte just nu i alla fall. Men vi får väl se...

Nr: 1829/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar