The Musical Box: Över ån efter vatten

tisdag 30 december 2014

Över ån efter vatten

KAIPA – SOLO – 1978

Man måste inte gå över ån efter vatten. Men frågan är om det inte var det jag gjorde i mitten och slutet av 70-talet. Då gick det bra att sitta hemma och lyssna på LP-skivor med skumma brittiska progressiva rockband som Genesis, Yes och King Crimson.

För att inte tala om de tokiga tyskarna eller holländarna. Och så gick man igång på flummiga synthslingor eller utflippade tiominuterslåtar... Men svenska band hade jag ingen koll på...
Det här minnet är svagt. Men jag har för mig att vi någon gång 1976 eller 1977* blev kommenderade till Per Brahe-gymnasiets aula för en konsert med svenska Kaipa**. På skoltid!
Ingen ville gå...för ingen visste vad det var... Men hela klassen hamnade där ändå, så klart, tack vare en entusiastisk musiklärare.

Det lilla jag kommer ihåg från konserten är att det blev en fascinerande musikresa och en aha-upplevelse. Kaipa gjorde precis som hjältarna i Genesis och Yes, gled ut i långa och märkliga musikäventyr. Gärna med lite influenser från svensk folkmusik. Det var häftigt. Och efter konserten snackade vi med killarna i bandet.

Något senare hittade jag LP:n Solo på Domus årliga stor-rea, den såldes för 19.90. Fan vad billigt, det är ju konstigt, den plattan anses ju nu för tiden vara nästan legendarisk och en av Kaipas största verk.

Men så var det inte då. Jag var nog inte ensam. Då gick de flesta hellre över ån efter vatten...

Nu för tiden spelar jag gärna Solo, som var Kaipas tredje album. Och jag lyssnar fortfarande på Genesis, Yes och King Crimson.

Nr: 307/2222

* ...se kommentarerna...
** Alltså, jag har för mig att det var Kaipa, men jag är inte helt säker. Men jag tror det...och hur många andra svenska progressiva rockband fanns det egentligen 1977...som spelade sån musik. Det måste ha varit Kaipa.

8 kommentarer:

  1. 31-01-78 spelade Kaipa på Per Brahegymnasiet. LPn är lite lågmäld som om man kompromissar om vägvalet, hade man släppt loss hade man blivit svenska motsvarigheten till Yes. Roine Stolt hoppade i alla fall av.Spelar han fortfarande i Flower Kings? Symfonirocken har det svårt i Sverige så denna plattan såldes i ungefär 10.000 ex. Lite kul är det med denne Eugen Petren. Denna person existerar inte, utan är en drift med anglo/amerikanska band vilka skall tacka alla och envar på skivorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättestort tack för ditt inlägg. Då var det Kaipa vi såg. Vad kul!

      Radera
    2. Nästa gig var i Ljungby. Trummisen Ingemar Bergman hälsade med: HEJ JÖNKÖPING.
      Tack själv, du har världens mest personliga blogg som god tvåa kommer "Pigeons and Planes.

      Radera
    3. Hej och tack! Vad roligt att nån som verkligen har koll skriver kommentarer här. Var du själv med i bandet? Sånt går ju knappt att veta annars...
      Ska absolut kolla Pigeons and planets. Tack för tipset!

      Radera
    4. Nej. Sök på krautrock. Grattis till dina senaste inköp! Tänkte på att några påstår, utan Neu inga Sex Pistols.

      Radera
    5. Jo, de där senaste inköpen är jag rätt nöjd med. Men har insett att det finns väldigt mycket kvar att "utforska".
      Neu 2 var förresten en kanonplatta.

      Radera
  2. http://forening.lankonsult.se/kaipa/giglist.cfm

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, okej, 78 var det alltså! Tack!

    SvaraRadera