The Musical Box: Eric Clapton i mittcirkeln

torsdag 19 mars 2015

Eric Clapton i mittcirkeln

ERIC CLAPTON – SLOWHAND - 1977

Före Slowhand hade Eric Clapton spelat in skivor ihop med Pete Townshend och The Band, gjort reggaelåtar och gospel. Själv hade han ställt sig lite i bakgrunden.
Men på Slowhand är det skillnad. Här är det Eric ”Slowhand” Clapton som är i mittcirkeln, där han oberoende av andra musiker och musikstilar gör sin egen grej. Att det blev bra vet väl de allra flesta.

Albumet Slowhand har hyllats och hyllats och har utsetts till århundradets album och har röstats fram som den bästa LP någonsin. Och har...
Så vad finns det egentligen att tillägga? Inte mycket.
Men jag ska väl ändå påpeka att skivans stora hit, Cocaine, lånade han från J J Cale. Clapton gör den lysande, men personligen gillar jag J J Cales version bättre.

När jag tänker efter ligger hela LP:n ganska nära J J Cales musik. Det är lite tillbakalutat och Clapton låter gitarren göra jobbet, precis som J J Cale.

För min del blir Cocaine dock överglänst av Wonderful Tonight, som är Claptons egen. Det är en stor låt. Och så gillar jag Lay Down Sally, Next Time You See Her och mustiga Mean Old Frisco.

Men jag tror nog varenda låt på skivan är bra, det bara några av dem som är något bättre.

Nr: 63/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar