The Musical Box: ”Just nu tyckte jag den var rolig att spela”

söndag 15 mars 2015

”Just nu tyckte jag den var rolig att spela”

Temahelg - Skivor jag aldrig borde köpt

SAILOR – TROUBLE – 1975

Ja men det här var väl roligt. Vältrimmad trallpop med lite allsångstendenser... Men även om Sailor kanske inte hörde till de där mest kraftfulla och aktade popbanden i mitten av 70-talet, går det inte att ta ifrån dem att de gjorde snygga och trevliga poplåtar.
Lite snällt och romantiskt med ett franskt musettedragspel (?) i bakgrunden, 12-strängad gitarr och snygga synthslingor. Och så spelade de på nickelodeon, ett hemmabyggt instrument av Georg Kajanus.

Nånstans kan jag dock ana att Sailor ändå hade sina rötter i new wave och kanske till och med punk, även om det inte alls lät så 1975. Det låter bara bekymmerslöst och lite gulligt.

Sen är väl Trouble egentligen inte nån dålig platta egentligen. Den kanske rent av är Sailors bästa. Här finns ju trots allt låtar som Girls Girls Girls och Glass Of Champagne, som båda faktiskt blev ganska stora hits...



(eftertänksam paus)



Nej, det är en skitskiva. Och skivhandlarna nu för tiden vill säkert inte ens ta i den med tång. Men just nu tyckte jag den var rolig att spela.

Nr: borttagen ur samlingen, såld.

2 kommentarer:

  1. För 10 - 15 år sedan, när nedladdning av musik via s.k. P2P-program var ett nytt fenomen, hände det ju att folk blev lite besatta av möjligheten att skaffa en massa musik gratis. Jag minns att en kompis berättade följande:

    - Fan, jag har laddat ner en massa musik som jag minns från min uppväxt på 70-talet. Jag laddade till och med ner hela Sailors katalog. Sedan kom jag på att jag inte ens gillade dem när de var populära...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, jag har gjort något liknande.

      Radera