MCCULLY WORKSHOP – GENESIS – 1971
Jag har sett att den här LP:n ibland jämförts med det Chicago höll på med i början av sin karriär. Det kan nog stämma till en del. Men bara för att ett band använder mycket blås behöver det inte vara jazzrock.
McCully Workshop är inte jazzrock. Jag är inte säker på att det är rock heller. Jag är inte heller säker på att man kan använda sig av uttryck som sunshinepop och progessiv rock i samma mening, men här jag gör det ändå. Det är nämligen där nånstans jag vill ha McCully Workshop...
Men i så fall är det progressiv rock man inte är van vid. Genesis är någon form av konceptalbum som skulle kunna bygga på 1:a Mosebok - Genesis. Men några direkta religiösa undertoner eller kopplingar finns inte. Det finns dock ett sammanhang mellan låtarna.
Men att efter det jämföra McCully Workshop med något progressivt rockband går inte. Detta är i mina öron en mycket märklig LP, som jag har svårt att hitta något som liknar.
McCully Workshop är något så ovanligt som ett sydafrikanskt rockband från det tidiga 70-talet.
Jag kan inget om vilka förutsättningar de levde under i Sydafrika under apartheidsystemet. Men jag anar att gruppens musik på något sätt är ett uttryck för de vitas populärmusik.
Intrycken från övriga världen måste dock ha varit mycket begränsade i det då nästan helt isolerade landet.
Jag skulle kunna karaktärisera McCully Workshops musik som "trevlig", sådan musik jag skulle kunna tänka mig att mina föräldrar uppskattat att jag lyssnat på i stället för Black Sabbath och Led Zeppelin. Alltså mainstreampop där förebilderna skulle kunna varit New Seekers, Middle Of The Road och James Last.
I denna smet hittar man allså McCully Workshop. Jag vet inte om deras musik var avsedd att väcka några slags rebelliska inre känslor. Jag läste nånstans på nätet att de själva tyckte de spelade ganska "hård" musik. Det är möjligt att det var så i Sydafrika, men inte i en jämförelse med övriga världen.
Nog om detta, jag kan ämnet för dåligt känner jag. Men är det någon som har koll får ni gärna höra av er och berätta.
En sån här LP är naturligtvis omöjlig att hitta i originalpress idag. Mitt ex är därför en reissue från Mssing Vinyl, 2010.
Nr: 1157/2222
Jag har sett att den här LP:n ibland jämförts med det Chicago höll på med i början av sin karriär. Det kan nog stämma till en del. Men bara för att ett band använder mycket blås behöver det inte vara jazzrock.
McCully Workshop är inte jazzrock. Jag är inte säker på att det är rock heller. Jag är inte heller säker på att man kan använda sig av uttryck som sunshinepop och progessiv rock i samma mening, men här jag gör det ändå. Det är nämligen där nånstans jag vill ha McCully Workshop...
Men i så fall är det progressiv rock man inte är van vid. Genesis är någon form av konceptalbum som skulle kunna bygga på 1:a Mosebok - Genesis. Men några direkta religiösa undertoner eller kopplingar finns inte. Det finns dock ett sammanhang mellan låtarna.
Men att efter det jämföra McCully Workshop med något progressivt rockband går inte. Detta är i mina öron en mycket märklig LP, som jag har svårt att hitta något som liknar.
McCully Workshop är något så ovanligt som ett sydafrikanskt rockband från det tidiga 70-talet.
Jag kan inget om vilka förutsättningar de levde under i Sydafrika under apartheidsystemet. Men jag anar att gruppens musik på något sätt är ett uttryck för de vitas populärmusik.
Intrycken från övriga världen måste dock ha varit mycket begränsade i det då nästan helt isolerade landet.
Jag skulle kunna karaktärisera McCully Workshops musik som "trevlig", sådan musik jag skulle kunna tänka mig att mina föräldrar uppskattat att jag lyssnat på i stället för Black Sabbath och Led Zeppelin. Alltså mainstreampop där förebilderna skulle kunna varit New Seekers, Middle Of The Road och James Last.
I denna smet hittar man allså McCully Workshop. Jag vet inte om deras musik var avsedd att väcka några slags rebelliska inre känslor. Jag läste nånstans på nätet att de själva tyckte de spelade ganska "hård" musik. Det är möjligt att det var så i Sydafrika, men inte i en jämförelse med övriga världen.
Nog om detta, jag kan ämnet för dåligt känner jag. Men är det någon som har koll får ni gärna höra av er och berätta.
En sån här LP är naturligtvis omöjlig att hitta i originalpress idag. Mitt ex är därför en reissue från Mssing Vinyl, 2010.
Nr: 1157/2222
Jag har inga direkta specialkunskaper om vare sig populärmusiken eller samhällsklimatet i stort i 1970-talets Sydafrika. Jag har dock sett att det på senare år dykt upp en del återutgivningar av sydafrikansk pop/rock från 1960- och 70-talen. Och om man (som jag) regelbundet kollar vad som skrivs på internationella musikbloggar med inriktning mot obskyr äldre rock, så hittar man ganska ofta artiklar om plattor som beskrivs som "obscure south african psych", "south african 60's beat classic" eller liknande. Följaktligen tycks sydafrikansk pop/rock från 60- och 70-talen inte längre vara så vansinnigt udda och obskyrt som det kan låta.
SvaraRaderaJag tror inte heller att Sydafrika under apartheid-eran var så fruktansvärt isolerat i fråga om populärmusik. Visst tog många länder avstånd från Sydafrika på grund av apartheidsystemet. Men detta yttrade sig ju huvudsakligen i att man t. ex. inte köpte sydafrikanska varor eller att artister från andra länder vägrade uppträda i Sydafrika. Det fanns dock, vad jag vet, inget som hindrade sydafrikanska företag från att importera grammofonskivor från USA och/eller Europa. Alltså antar jag att sydafrikanska ungdomar på 1960- och 70-talen hade ungefär samma tillgång till amerikansk och brittisk popmusik som exempelvis ungdomar i Sverige hade.
Tack för ditt inlägg. Du har säkert helt rätt.
RaderaVill tacka för en bra musikblogg - alltid intressanta inlägg och välskrivet!
SvaraRadera