The Musical Box: Skitjobbigt, men charmigt

söndag 15 mars 2015

Skitjobbigt, men charmigt

Temahelg - Skivor jag aldrig borde köpt

THE SECRET – THE SECRET – 1979 

Det finns nog inget som kan få mig att påstå att brittiska new wave-gänget The Secret är bra. Men det var tillräckligt skruvat och galet för att fånga mitt intresse.
Nja, ärligt talat är deras - vad jag vet enda LP – skitjobbig att lyssna på. Tempot är maximalt uppskruvat och The Secret bombarderar med sylvassa gitarrer, en trummis med ADHD och en sångare som i sina bästa stunder påminner om Russel Mael i Sparks, eller de där galningarna i Devo, eller var Richard Hell & The Voidoids jag tänkte på? Eller var det Oingo Boingo...?

Skit samma. The Secret hör till samma generation, men blev aldrig lika välkända. Förmodligen för att folk helt enkelt tyckte de var jobbiga redan på den tiden...vilket det krävdes ganska mycket för...

Deras enda platta, som heter The Secret, är därför en sån där väldigt ovanlig skiva. Men till skillnad från många andra svårhittade saker kan man få den för bara några spänn nu också. Det är ingen som letar efter The Secret nu för tiden (heller)...

Nr: borttagen ur samlingen, säljes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar