The Musical Box: En häxmästare och synthdomptör

lördag 29 september 2012

En häxmästare och synthdomptör

Electro - Del 4

Denna japanska musiker och kompositör tog oss i början av 80-talet med på ett besök i det inre av Asien.

KITARO – SILK ROAD – 1980
KITARO  SILK ROAD II  1980
KITARO – SILK ROAD III  1981

På tal om Kitaro. Skivor med japanska Far East Band har jag letat efter länge, men de är svåra. Mauritz har en stående nere på Record Service, men vill inte sälja...än...
Så i väntan på det får jag nöja mig med Kitaros skivor. Som musikaliskt dock inte har ett enda dugg med Far East Band att göra...
Hmm, jag känner att detta behöver förtydligas. Kitaro började alltså sin musikaliska karriär i Far East Band, som gitarrist. Men det där med progressiv bluesrock hoppade han av ganska tidigt.

Det är som synthdomptör och häxmästare han blivit känd. Han anses vara en av den ambienta musikens allra främsta kompositörer och har sedan 70-talet producerat ett oräkneligt antal album.

Om jag inte tar helt fel var det när tv-dokumentärserien Sidenvägen visades i svensk tv, förmodligen i början av 80-talet, som Kitaro blev ett namn även för svenska lyssnare. Inte minst för ledmotivet till tv-serien.

I min samling finns därför tre av de fyra volymer med LP-skivor som gavs ut i samband med serien, Silk Road, Silk Road II och Silk Road III. Jodå, fyran har jag letat efter, men tydligen är den  svår.

Att ge sig på en beskrivning av Kitaros musik är inte det lättaste. Men det är elektronisk musik uppbyggd av långa oftast vindlande melodislingor.

Här finns så klart stora delar traditionell japansk musik, men även influenser från västerländsk romantisk musik och (faktiskt) rock.

Musiken är behagligt mjuk, fantasieggande och vacker. Det är vad jag vill kalla new age-musik och jag tror den skulle passa alldeles utmärkt att använda vid till exempel avslappningsövningar.

Den som kommer ihåg tv-serien kommer säkert också att påminna sig om musiken om de får höra de här skivorna. Och då kanske drar sig till minnes bilder av kamelkaravaner på väg genom Gobiöknen, bortglömda buddistiska tempel, mongoliska gravhögar och arabiska basarer.

Nr: 529/2222 (Silk Road), 1628/2222 (Silk Road II), 534/2222 (Silk Road III)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar