The Musical Box: Paul Kellys 20 år senare

onsdag 12 september 2012

Paul Kellys 20 år senare

PAUL KELLY & THE MESSENGERS – COMEDY - 1991

Nu tänker jag tillåta mig att bli lyrisk...igen...över ännu en fantastisk popskiva. Den här gången handlar det faktiskt om en 90-talare, Paul Kelly & The Messengers album Comedy från 1991. En skiva jag gett upp hoppet om att hitta på vinyl, men till slut gjorde ändå.
Comedy är Paul Kellys sista med the Messengers innan han gav sig ut solo. Det är ett enkelt, rakt och inte det minsta tillkrånglat album. Bara vanlig hederlig rock. Sån där musik som det inte går annat än bli lycklig av.

Det var en skiva som det var en pina att få tag på. Den gavs ut som en dubbel-LP i Australien, men innan den kom till Sverige tog det evigheter. Tyckte jag i alla fall.

Och besviken blev jag när den väl dök upp. För vinyl var det aldrig tal om då, jag hittade den bara på cd. Den har jag spelat jag-vet-inte-hur-många-gånger genom åren.
Men till slut dök vinyskivan upp...20 år senare...i en välsorterad butik i Stockholm.
Och ja! Det här en skiva åtminstone jag blir lycklig av att höra. Märkligt nog blir den ännu bättre på vinyl.
Här är Paul Kelly på sin absoluta höjdpunkt. 1991 var han en mogen och erfaren artist med känsla för bra rocklåtar.

Comedy är både en eftertänksam rockplatta, samtidigt som den är tuff och rakt på. Don´t Start Me Talking och Stories of Me är två av sylvassa rockers. Tredjespåret Wintercoat är en melankolisk och sorglig kärlekshistoria och en av mina absoluta kelly-favoriter.

Det finns naturligtvis fler hur bra låtar som helst, det är ju en dubbel...
Paul Kelly är bäst i rockiga låtar som Your Little Sister och Sydney From 727, men kan dra ner på tempot och ta andan ur sina lyssnare med små pärlor som Leaving Her For the Last Time och I Won´t Be Your Dog Anymore.
Hittar du den här skivan har du knappast något val...

Nr: 1101/2222

De här Paul Kelly-skivorna har jag skrivit om tidigare:
Gossip
Manila
Under The Sun
So Much Water So Close To Home

2 kommentarer:

  1. Ahhh Paul Kelly!!! Kan inte komma på något band eller artist från den tiden som väcker såna minnen som just Paul Kelly. Jag blir själv lyrisk och måste genast plocka fram Comedy. På cd...

    SvaraRadera
  2. Visst är han bra! Och nästan lika bra på CD...

    SvaraRadera