The Musical Box: Så är den äntligen här...

lördag 8 september 2012

Så är den äntligen här...

BOB DYLAN – TEMPEST - 2012

Så är den här då, Bob Dylans nya album Tempest. Det första på tre år. En platta jag bokade in mig på för ett bra tag sen och i morse kunde hämta ut på Konsum i Norrahammar.
Det är svårt att ha förväntningar på Bob Dylans skivor. Det går aldrig på förhand att räkna ut vad det ska bli. Något som givetvis gör ett nytt dylanskt skivsläpp ännu intressantare.

Men en första lyssning säger att Tempest musikaliskt inte ligger långt från de tidigare skivorna Modern Times, 2006, och Together Through Life, 2009, men kanske med en något mörkare, elakare ton. Det är i så fall goda nyheter.
Albumet innehåller tio låtar, där det trummas lite extra för Duquesne Whistle, Pay In Blood och Early Roman Kings. På vinylalbumet ligger de tio låtarna på två LP-skivor, som nu för tiden är mer regel än undantag när det gäller nya vinylsläpp.
För säkerhets skull finns CD-skivan också med...vad man nu ska ha den till...
Innan jag gräver ner mig i Tempest på allvar får jag väl delge några ställen där skivan redan recenserats.

Skivan släpps officiellt på tisdag 11/9.

Chicago Tribune menar att Tempest är en osentimental blodig historia och jämför Dylan med Tommy Lee Jones i filmen No Country For Old Men.

The Guardian i England hävdar att Tempest är en ilsken skiva...men ganska kul...

Rolling Stone ger skivan tre av fem stjärnor.

Expressen påpekar att Dylans röst är en katastrof, men ger skivan fem av fem getingar.

Aftonbladet gillar så klart också skivan...

Nr: 786/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar