The Musical Box: Justice unika sound

söndag 30 september 2012

Justice unika sound

Electro - Del 7

En gammal järnvägsbro i stål tar oss över Rhen från Tyskland till Frankrike, där electromusiken lever i högsta grad.

JUSTICE – THE CROSS - 2007

Så har då den nya tidens musik nått mig. Men det är inte någon udda form av doom-metal, som man skulle kunna tro efter att bara sett omslaget. Detta är en dubbel-LP med franska electro-funk-pop-duon Justice, The Cross.
Skivan är dock inte särskilt ny, den gavs ut redan 2007, då Justice blivit ett stort, för att inte säga gigantiskt namn på Internet med låten DANCE.
Och där skulle mitt intresse kunnat ha upphört...
Särskilt eftersom skivan inte är min.

Men lika lite som DANCE är renodlad danspop vill jag påstå att Justice bara gör dansmusik för youtubelyssnarna.

Nej, den här gruppens musik är betydligt mer progressiv rock och electro än mainstream dancepop. Av den anledningen tycker jag därför Justice är intressant. Men jag kan väl utan att skämmas berätta att jag också tycker det här är jobbigt att lyssna på i hög dos.
Justice är nämligen inga instrumentalister i vanlig mening, alla ljud de ”framställer” har processats genom datorer. Detta datoriserade sound är mitt öra inte vant vid, men är trots det rätt spännande. Justice har en vass och ganska originell ton.

Jag vill nog mena att i jämförelse med andra electrokollektiv, och där räknar jag också in franska Daft Punk, har Justice ett tämligen unikt sound.

Om någon frågar mig om jag tror att det här är framtidens progressiva musik, så är jag inte helt säker. Men det är fullt möjligt.

Nr: xxxx/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar