The Musical Box: Greenslades Time and Tide

tisdag 11 september 2012

Greenslades Time and Tide

GREENSLADE – TIME AND TIDE - 1975

Time And Tide är det fjärde och sista albumet från Greenslade, brittiskt prog-jazz-band från det tidiga 70-talet med starka kopplingar till gladiatorerna Colosseum.
Inte helt oväntat är meningarna väldigt delade om den här skivan från 1975. En del Greenslade-kännare hävdar med bestämdhet att det var naturligt att gruppen splittrades efter den här skivan – inte bra, med andra ord.

Sen finns det andra som tycker precis tvärtom. Att det är ännu en riktigt bra platta från Greenslade.

Själv har jag inte bestämt mig. Jag är nämligen ute på lite hal is när det gäller Greenslade. Det är inte förrän nyligen jag hört deras album.

Men en sak är jag säker på. Det skiljer en hel del mellan de olika plattorna. På första skivan har till exempel Greenslade väldigt mycket av Colosseums jazzrock i sig, och är säkert också starkt influerade av Yes.

Svepande långa melodislingor som likt fyrverkeriraketer kastar sig förbi i kaskader av blixtrande färger.
Den några år senare Time And Tide är mer en popskiva, om man kan säga så om den här typen av musik.

Framför allt är låtarna kortare, även om det avantgardistiska självklart finns där. Och inslagen av klassisk musik. Men mer åt Genesishållet, alltså som bandet lät när Hackett och Gabriel var med.
Det är också bra!

Nr: 1532/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar