The Musical Box: Reggae kräver värme

lördag 15 september 2012

Reggae kräver värme

Impulsköp på bensinmackar – Del 4

Samlingsskivor har en tendens att samlas i drivor, trots att jag försöker undvika dem så mycket det går. Men den här kan jag faktiskt försvara.

JIMMY CLIFF – REGGAE GREATS - 1985

Det är lika bra jag erkänner direkt när det gäller Reggae Greats med Jimmy Cliff. Det var ett impulsköp. Det var onödigt och lite fånigt.

Men det var sommar och väldigt varmt. Och jag satt i bilen och var bara tvungen att höra lite reggae. Den enda reggaeplatta de hade på macken där jag stannade var den här.

Men jag tycker nödvändigtvis inte det var ett dåligt köp. Trots att jag har flera Jimmy Cliff-skivor på vinyl, den där urläckra soundtracken The Harder They Come och dessutom en annan samlingsplatta.

Jag har fått användning för den här cd:n ändå. Men bara i bilen. Och bara på sommaren. Låtar som Sitting In Limbo, Many Rivers To Cross och You Can Get It If You Really Want tål att spelas ofta.

Har nån mer än jag förresten märkt att reggae bara går att spela på sommaren? Förmodligen finns det nåt inbyggt i musiken som gör att det blir så.

Testa och släng på en Bob Marleyplatta, eller för all del Black Uhuru, på skivspelaren när det blåser iskalla vindar, snön står i drivor utanför dörren och det är 20 grader kallt...

Nej, precis. Det går inte. Men när det är varmt ute, då är det annat.

Nr: 176/cd

5 kommentarer:

  1. Reggae Greats-serien innehåller många bra samlingar med klassiska reggae-artister. Den här plattan är definitivt inget att skämmas över, även om den var ett mack-inköp!

    SvaraRadera
  2. Nej, det gör jag inte heller. Jimmy Cliff har varit min reggaefavorit ända sedan The harder they come.

    SvaraRadera
  3. Jimmy Cliff har gjort mycket bra, framför allt (förstås) de klassiska låtar som ingår på "The harder they come"-soundtracket. Som gammal reggae-lyssnare kan jag väl tycka att Jimmy Cliff känns lite uttjatad. Men om man inte har ett djupare intresse för reggae är väl Cliff (vid sidan av Marley, givetvis)en av de mest lättillgängliga och "självklara" artisterna att ta till sig.

    SvaraRadera
  4. Jo, det är nog lätt att det blir så. Och det är väl på ungefär den nivån jag är när det gäller reggae.

    SvaraRadera
  5. ...forts...
    men jag har så klart en del andra reggae-kort i rockärmen, som jag tänkte skriva om senare...

    SvaraRadera